Zeg bij een creatieve opdracht nooit: ‘Dat is fout’!

Daar staat ietsBij een taal- of rekenopdracht moet een kind natuurlijk doen wat er van hem gevraagd wordt, anders is het fout. Voor een creatieve opdracht geldt dat niet. Sterker nog, de eigenwijst uitgevoerde opdrachten zijn vaak het verrassendst. De kunstenaar Bob en Roberta Smith zegt hierover: “Kunst en creativiteit draait om de overtreding van regels en de ontdekking van nieuwe dingen.” (Het enkelvoud is hier overigens niet fout, zoek dat maar op ;-))

Fout?

Zeg daarom bij creatieve opdrachten nooit tegen het kind dat hij de opdracht niet goed heeft uitgevoerd, want dat is niet zo belangrijk. Het gaat om wat hij bedacht heeft, om zijn creatieve proces. Je kunt daarom beter vragen wat hij gemaakt heeft en waarom.

Soms heeft het kind de opdracht verkeerd begrepen maar ontstaat er wel iets heel moois. En soms lijkt het alsof het kind de opdracht niet heeft begrepen, maar is dat helemaal niet het geval. Hij heeft gewoon iets heel origineels bedacht. Voor deze laatste situatie vind je hieronder een mooi voorbeeld.

Denkdichten

Tijdens een dichtopdracht in een les ‘Denkdichten’ moesten kinderen een filosofisch gedicht schrijven. Ze mochten daarbij een kaartje uit de Praatprikkels gebruiken.

Zo leidde deze vraag tot het braaf uitgevoerde en lieve gedicht wat eronder staat.

13 Is een rijke zakenman gelukkiger dan een zwerver - kaartje

Denkgedicht rijke zakenman zwerver

Maar uit de vraag hieronder kwam iets heel anders voort.

49 Kun je verliefd worden op een dief - kaartje

De verstopte filosofische vraag

Ik dacht in eerste instantie eerlijk gezegd dat het een flauwigheidje was, maar stelde hem de vraag: ‘Wat heb jij gemaakt?

Hij antwoordde: ‘Ik heb de vraag verstopt.’

‘Waarom heb je dat gedaan?’

‘Omdat filosofische vragen overal verstopt zitten. De hele dag door in alles.’

Inspireer anderen!


Geef een reactie