Recht praten wat krom is

waarom daaromHet vergt behoorlijk wat creativiteit om bij de combinatie van een willekeurige waaromvraag met een willekeurig omdat antwoord een logische redenering te verzinnen. Je moet dan recht praten wat krom is. 

Waarom?

Geef alle kinderen een briefje. Laat ze een waaromvraag opschrijven. Het mag over alles gaan, bijvoorbeeld: waarom is de lucht blauw? Dan moet elk kind het briefje dubbel vouwen en doorgeven aan een ander kind. Die mag het briefje niet lezen en het blijft dus dubbel gevouwen.

Omdat…

Vervolgens schrijven de kinderen een willekeurig omdat antwoord op. Dit hoeft niet eens bij hun vorige vraag te passen. Bijvoorbeeld: omdat ik niet van regen hou.  Nu kunnen de briefjes nog een keer worden doorgegeven. Dan mag het briefje worden opengevouwen en voorgelezen. Het resultaat is dan bijvoorbeeld: Waarom is de lucht blauw? Omdat zeemeerminnen een staart hebben.

Recht praten

Dat slaat natuurlijk als een tang op een varken. Maar de kunst is nu om recht te praten wat krom is. Kortom de kinderen moeten er nu een verklaring bij proberen te verzinnen waardoor het toch een kloppend verhaal wordt. Dat vergt de nodige creativiteit!

waarom-leiden-sommige-dingen-je-afomdat appels geen peren zijn

 

Doelgroep: groep 4 t/m 8


Dit idee werd eerder gepubliceerd in de rubriek Dadadenken in het meest praktische en inspirerende onderwijsblad voor het basisonderwijs: Praxisbulletin.

 

Inspireer anderen!


Geef een reactie