Hoor je ook wel eens kinderen roepen: “Deze is mislukt!” en dan boos hun tekenpapier verfrommelen. Of zie je ook vaak kinderen eindeloos naar hun papier staren? Geef dan eens de tekenopdracht: maak een lelijke tekening. De eerste keer dat ik deed was in een groep 2. Het effect was wonderlijk!
Alle kinderen gingen meteen ontspannen aan de slag. Er was geen stress. Niemand staarde naar zijn papier. Er werden geen tekeningen verfrommeld. Ik hoorde geen kritisch geklaag. Nee, er werd gewoon hard gewerkt. Een lelijke tekening kan namelijk niet mislukken, want als de tekening lelijk wordt, dan gaat het dus goed!
Ondertussen liep ik rond en stelde vragen:
Wat is er voor lelijks aan jouw tekening?
“Ik teken oorlog, dat is lelijk.”
“Zwart is een lelijke kleur, dus ik teken alles in zwart.”
“Ik teken allemaal dingen die nergens op lijken.”
“Het is lelijk omdat er allemaal lelijke dingen om het meisje heen staan.”
“Ik teken twee lelijke honden die aan lelijke dingen denken.”
“Dit mannetje heeft heel lelijk haar.”
“Het is gewoon allemaal gekras.”
Toen iedereen klaar was, legden we de tekeningen in de kring. (klik erop voor een vergroting)
Eigenlijk zijn het geen lelijke tekeningen!
“Die honden zijn juist heel grappig.”
“Ik vind dat juist grappig haar.”
“Oorlog is wel lelijk, maar de tekening is mooi.”
“Die met die gekke vormen heeft hele mooie kleuren.”
Wat is lelijk?
Deze opdracht zetten de kinderen dus niet alleen ontspannen aan het tekenen, maar ook aan het denken. Want wat is eigenlijk lelijk? Wanneer is iets lelijk? Wanneer is iets mooi?
En waarom waren deze tekeningen dus niet lelijk?
“Omdat ze niet kapot, vies, oud, mislukt, rot, slecht, gemeen of stinkend zijn!”
Bekijk ook deze tekenopdracht: wat gebeurt er in je hoofd als je denkt?
Ik doe dit al een paar jaar aan het begin van het schooljaar. Ze krijgen bij mij 1 minuut om een lelijke tekening te maken. Bij het beschouwen komen de kinderen er al snel achter dat dat de één lelijk vindt een ander mooi kan vinden. En dat iedereen dus zelf bepaald wat mooi en lelijk is. Tekeningen ophangen en maak er een briefje bij wat de opdracht was en daarom. Ouders vragen zich anders echt af of de juf kierewiet is geworden 😉
Daarom is daarom…😂
Daarom is waarom 😈