Mindfulness: eten met al je zintuigen

Lunch box.Deze oefening is gebaseerd op een bekende mindfulness oefening met een rozijn. Bij deze oefening wordt een rozijn zo opgegeten dat alle zintuigen bewust mee doen. Bewust eten hoeft niet perse met een rozijn maar kan natuurlijk ook met de meegebrachte lunch of snack.

Dat doe je zo:

Alle kinderen gaan geblinddoekt op hun plek zitten met hun trommel voor zich. Spreek af dat iedereen tijdens deze oefening muisstil is. Er mag alleen een beetje gesmak te horen zijn. Geef stap voor stap de volgende opdrachten:

1. Open je trommel.
2. Voel met je vingers aan het eten in je trommel. Hoe voelt dat? Is het hard of zacht, glad of ruw, plakkerig etc.?
3. Pak wat uit je trommel. Knijp er een beetje in met je vingers. Bedenk hoe dat voelt.
4. Hou het even bij je oor. Wrijf er met je vingers over. Maakt het geluid?
5. Hou het eten bij je neus. Hoe ruikt het? Snuif eens heel diep? Ruik je hetzelfde als net?
6. Leg het eten tegen het puntje van je tong. Proef je al wat?
7. Neem een hap en duw die hap met je tong tegen je gehemelte aan, de bovenkant van je mond dus. Bedenk hoe dat voelt en proeft.
8. Kauw nu zachtjes op het eten en eet het zo langzaam mogelijk op. Bedenk goed welke smaken je allemaal proeft en wat voor structuur het eten heeft. Als je deze hap hebt doorgeslikt, heb je dan ook nog een smaak in je mond?

Napraten

Na deze eerste hap mogen de kinderen hun blinddoek afdoen en de rest van hun eten gewoon op eten. Praat ondertussen na over deze ervaring. Hebben de kinderen iets nieuws aan hun eten ontdekt? Een nieuwe smaak of andere sensatie? Is er iemand die voortaan zijn broodjes anders zal eten?

Dichten

Eventueel kun je aansluitend met de kinderen gaan dichten. Tips vind je in de gratis lesbrief ‘Prikkel je zintuigen’ van het Poëziepaleis.

Doelgroep: groep 1 t/m 8


Dit idee werd eerder gepubliceerd in de rubriek Dadadenken in het meest praktische en inspirerende onderwijsblad voor het basisonderwijs: Praxisbulletin.

Inspireer anderen!


Geef een reactie