Maak van creatief schrijven geen bezigheidstherapie

schrijvend kindCreatief schrijven is niet alleen leuk, maar ook leerzaam want tijdens het schrijven ben je volop bezig met taal. Je past de regels toe die je hebt geleerd. Behalve de taalontwikkeling stimuleer je door te schrijven ook de verbeeldingskracht en doe je aan leesbevordering doordat het kind in de schoenen van de schrijver gaat staan. Het kind kan door te schrijven ook een nieuw talent bij zichzelf ontdekken (‘He, ik ben niet goed in taal maar wel in verhalen bedenken!’) en zijn eigenheid en eigen ideeën uiten. Ook waardevol is dat het kind leert reflecteren op zijn eigen werk doordat de leerkracht zijn werk kritisch leest en dus serieus neemt. Hoewel … daar gaat soms wat mis.

Veel leerkrachten vinden het moeilijk te oordelen over verhalen van kinderen. Meer dan een ‘goed gedaan’ komt er dan niet bij te staan. Dat is een gemiste kans want zo kan het kind zijn schrijfwerk niet ontwikkelen. Vaak weten leerkrachten niet wat voor feedback ze zouden kunnen geven. Daarom wat tips.

Waar je een verhaal op kunt beoordelen:

  • Heeft het verhaal een probleem en een oorzaak en oplossing? (zonder probleem ook wel conflict genoemd – geen verhaal)
  • Heeft het verhaal een duidelijk begin en een afgerond einde?
  • Is het verhaal ‘aangekleed’ en geen droge samenvatting ofwel eigenlijk een achterflaptekst voor een boek?
  • Gebruikt het kind voor de aankleding wel eens de volgende gereedschappen:
    • afwisselend een vertelstem (Piet en Lies slenterden naar school) en dialoog (‘Ik heb helemaal geen zin,’ zei Piet. ‘Ik ook niet,’ zei Lies)
    • af en toe iets vertellen over de emoties van de hoofdpersonen (‘Nog nooit was hij zo boos geweest’ Of nog beter niet vertellend maar beeldend opgeschreven: ‘Hij smeet zijn tas in de hoek van de gang en stampte naar boven.’)
    • een zintuiglijke sensatie bij het beschrijven van situaties of plekken (‘Het water was zo koud dat mijn tenen spontaan een ijsblokje werden’)
  • Past de titel bij het verhaal?
  • Hebben de hoofdpersonen een karakter?

De vraag is natuurlijk hoe kinderen kunnen weten dat ze dit soort elementen bij hun schrijven kunnen gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld via Stichting De Schoolschrijver. Via hen kun je op allerlei manieren aan creatief schrijven werken, zoals met digibord lessen. Of je leest simpelweg het boek ‘Hoe ik per ongeluk een boek schreef’ voor.


Dit idee werd eerder gepubliceerd in de rubriek Dadadenken in het meest praktische en inspirerende onderwijsblad voor het basisonderwijs: Praxisbulletin.


Inspireer anderen!


Geef een reactie