Over de grote titelverkiezing (en hoe er stiekem een hoop boeken van de stapel werden gepakt)

bibliotheek stadskanaal (17)Het eerste wat je van een boek ziet, is de kaft en de titel. Je moet dus zorgen dat je hiermee de potentiële lezer verleidt om het boek op te pakken. Maar in hoeverre lukt schrijvers dat? Laat de kinderen daar eens over jureren en misschien wakker je zo ook nieuwsgierigheid naar de boeken aan. Op een school in Delfzijl werden in ieder geval aan het eind van les heel veel boeken van de stapel gegraaid.

Hoe werkt een titelverkiezing

  • Zorg dat je een stuk of tien boeken hebt.
  • Alle kinderen mogen in het midden van de klas gaan staan.
  • Je noemt een titel van een boek.
  • De kinderen gaan links staan als ze het boek leuk vinden en rechts als ze het boek niet leuk vinden.
  • Vervolgens geef je aan beide kanten één kind een beurt om zijn mening uit te leggen. Respecteer iedereens recht op een eigen mening.
  • Daarna vertel je wat over het boek (als je het kent) of je leest de achterflap. Dan leg je het opzij. Dat doe je zo met alle boeken op de stapel.
  • Onthoud de argumenten die worden genoemd en vat deze aan het eind samen. Bijvoorbeeld: Dus een titel is leuk als het spannend klinkt, nieuwsgierig maakt, grappig is en het mag niet kinderachtig klinken.

Een fragment van de titelverkeizing in groep 7/8 van een school in Delfzijl:

Het boek van alle dingen

Nee: ‘Het is een heel dun boek en dat heet het het boek van alle dingen, dat vind ik raar. Alle dingen passen daar toch niet in?’
Ja: ‘Het maakt mij wel nieuwsgierig.’

Bernie King en de magische cirkels

Nee: ‘Het klinkt een beetje kinderachtig.’
Ja: ‘Ik vind het juist wel spannend klinken.’

Voorgoed verdwenen

Nee: ‘ik denk dat ik het een eng boek vindt. Het klinkt eng.’
Ja: ‘Het lijkt me wel een spannend boek.’

Toen mijn vader een struik werd

Nee: ‘het klinkt heel onrealistisch. Je kan toch geen struik worden?’
Ja: ‘Het klinkt grappig.’

Nadat ik de les had afgesloten kwamen er een heleboel kinderen op de tafel met de boeken afrennen. ‘Mag ik dat boek lezen?’ Binnen een minuut was meer dan de helft van de stapel verdwenen. Ik ben benieuwd wat ze van de boeken vinden.

Doelgroep: groep 1 t/m 8

Inspireer anderen!


Geef een reactie