Creatief schrijven

Met een stapel foto’s heb je veel creatieve opdrachten in de hand!

beeld en box promobeeldBEELD&BOX van Onderwijs maak je samen bevat honderd foto’s waarmee je op allerlei manieren de creativiteit van kinderen kunt stimuleren. Geef elk kind bijvoorbeeld drie foto’s en laat hem daar een verhaal bij verzinnen of laat steeds een kind de overeenkomsten tussen plaatjes benoemen. Je vindt in dit blog diverse werkvormen met een filosofische afsluiting.
Lees meer


Waar is dinges?

Zelfportret dokkum ik hou van paardenStart de dag eens met de vraag ‘Waar is Dinges?’ en kijk zoekend rond. De kinderen zullen verbaasd rond gaan kijken. Als er inderdaad iemand mist, zullen ze misschien zeggen ‘bedoel je Karel?’ Maar die bedoel je niet. Lees meer


Valentijnsidee: Mag je van dingen houden?

lieve verwarmingHet is normaal om van mensen te houden maar als je heel erg veel van een ding zou houden, zouden we het vreemd vinden. Het zou absurdistisch zijn… maar absurdistisch is leuk! Laat dus de kinderen een liefdesbrief aan een voorwerp schrijven. Lees meer


Hoe ik per ongeluk een boek schreef

cover hoe ik per ongeluk een boek schreefHoe leer je kinderen hoe je een goed verhaal schrijft? Heel simpel, door het boek ‘Hoe ik per ongeluk een boek schreef’ van Annet Huizing voor te lezen. Het verhaal is grappig en vlot geschreven en leest daardoor lekker voor. Het verhaal is bovendien boeiend en tussendoor krijg je schrijftips. Deze tips zijn op zo’n natuurlijke manier door het verhaal gevlochten dat het totaal niet op schrijflesjes lijkt. Lees meer


Maak van creatief schrijven geen bezigheidstherapie

schrijvend kindCreatief schrijven is niet alleen leuk, maar ook leerzaam want tijdens het schrijven ben je volop bezig met taal. Je past de regels toe die je hebt geleerd. Behalve de taalontwikkeling stimuleer je door te schrijven ook de verbeeldingskracht en doe je aan leesbevordering doordat het kind in de schoenen van de schrijver gaat staan. Het kind kan door te schrijven ook een nieuw talent bij zichzelf ontdekken (‘He, ik ben niet goed in taal maar wel in verhalen bedenken!’) en zijn eigenheid en eigen ideeën uiten. Ook waardevol is dat het kind leert reflecteren op zijn eigen werk doordat de leerkracht zijn werk kritisch leest en dus serieus neemt. Hoewel … daar gaat soms wat mis. Lees meer


Beeldsonnetten – dichten met dingen

Dichter Ted van Lieshout bedacht het concept beeldsonnetten. Een sonnet bestaat uit veertien regels die zijn opgedeeld in vier stukjes, strofen genaamd. De eerste en de tweede strofe tellen vier regels, de derde en vierde drie. Een sonnet moet rijmen, bijvoorbeeld door …
Lees meer