Als je wilt dat de Kinderboekenweek over boeken gaat

Schrijfopdracht voor groep 3Als het Kinderboekenweek is, hop ik net als vele andere schrijvers van school naar school. Daarbij valt me iets op. De Kinderboekenweek gaat vaak over van alles, behalve over boeken. Het is een festival geworden, een Oerol voor kinderen op de basisschool.

Dat begint al met de aftrap. Dat is niet iets met een boek, verhaal of gedicht, nee dat gaat tegenwoordig met een Kinderboekenweeklied. Nu zitten er in een lied ook woorden en het heeft soms iets van een gedicht in zich, dus, nou ja, vooruit dan met dat lied. Maar daarna…

…wordt er nog een heel scala aan activiteiten uit een grote toverhoed getrokken, die weinig met boeken te maken hebben zoals ochtendgymnastiek, een High-tea, een dansles,  een knutselochtend, een yogaworkshop, een bootboekcamp (krachttraining met boeken) en een speurtocht. Ondanks de bezuinigingen in het onderwijs kan er deze week plots wel een hoop geld rollen. Lukraak alle kanten op. Tot lezen of respect voor het boek leidt dit alles niet.

Werken met thema’s

Door het werken met thema’s schiet de Kinderboekenweek zijn doel voorbij. Deze week zou alleen moeten draaien om boeken, illustraties, verhalen, zinnen, woorden en letters. Het is de kans om kinderen aan het creatief schrijven of dichten te krijgen en ze eens extra vaak voor te lezen. Het is een gelegenheid dat een schrijver iets kan komen vertellen over zijn vak en de kinderen hem het hemd van het lijf kunnen vragen. De realiteit is dat hij wordt verwelkomd door een diep zuchtend uitgesproken ‘saaaai’ voordat hij een woord heeft kunnen zeggen want lezen is stom. Dit wordt triest genoeg soms zelf bekrachtigd door een onderuit gezakte zuur kijkende leerkracht. Je voelt je als schrijver ter plekke tot een pruimenpit verschrompelen. Zie dan nog maar eens een leuk inspirerend verhaal te houden. Het idee is helemaal niet dat kinderen wat leren deze week, nee, ze moeten worden vermaakt. De schrijver moet op zijn minst met een theatershow komen en op stelten over de tafels dansen. En als de kids niet worden vermaakt, zijn zij én de leerkracht teleurgesteld. Want de leerkracht, die wilde even rustig wat nakijkwerk doen. En oh? Had hij iets voor moeten bereiden met de kinderen?

Groente status

Het boek heeft dezelfde status als groente. Het moet worden verstopt, denkt men in Nederland. Gepureerd en gemengd met appelmoes en een lading zout en suiker, dan heeft het kind niet door dat hij courgette eet. Terwijl er genoeg kinderen zijn die een courgette best willen eten als hij slechts simpel geroerbakt is. Natuurlijk geldt dat niet voor elk kind, maar die eet die verstopte courgette ook niet.

Als je wilt dat de Kinderboekenweek over boeken gaat

Gelukkig zijn er ook scholen waar de Kinderboekenweek wel gewoon om het kinderboek draait. In ieder geval wel als je mij boekt. Ik geef (als schrijver – niet als filosofiejuf) gewoon lessen over boeken schrijven (van idee naar boek) of een dichtworkshop want een Kinderboekenweek moet over boeken gaan.

Voor meer informatie: 050-2309849 of stuur een mail.